Toyota Supra IV
Ilustracja
Toyota Supra IV
Okres produkcji grudzień 1992 – sierpień 2003
Miejsce produkcji  Japonia
Poprzednik Toyota Supra III
Następca Toyota Supra V
Dane techniczne
Segment G
Typy nadwozia 2-drzwiowe coupé
Silniki Benzynowe:
R6 3,0 l 2JZ-GE
R6 3,0 l 2JZ-GTE
Skrzynia biegów 4-biegowa automatyczna
5-biegowa manualna
6-biegowa manualna
Napęd tylny
Długość 4515 mm (1993-98)
4514 mm (1998-02)
Szerokość 1811 mm
Wysokość 1265 mm (1993-98)
1275 mm (1998-02)
Rozstaw osi 2550 mm
Masa własna 1440-1550 kg
Zbiornik paliwa 70 l

 

Produkcję czwartej generacji rozpoczęto w grudniu 1992 roku, wypuszczono wtedy na rynek 20 egzemplarzy przedprodukcyjnych. Produkcja seryjna ruszyła w maju 1993. Czwarta generacja otrzymała całkowicie przestylizowane nadwozie typu hatchback coupé o obłych kształtach i dwie nowe jednostki napędowe.

Na rynku japońskim występowały dwie wersje silnikowe, R6 3,0 l 2JZ-GE o mocy 223 KM (164 kW) przy 5800 obr./min. i momencie obrotowym 280 Nm przy 4800 obr./min oraz jej turbodoładowany odpowiednik 2JZ-GTE o mocy 280 KM (206 kW) i momencie 431 Nm. Wersja turbo przygotowana na eksport wyposażona była w jeszcze mocniejszy silnik generujący 324 KM (239 kW) przy 5600 obr./min i moment obrotowy 427 Nm przy 4000 obr./min. W teście przeprowadzonym przez magazyn Car and Driver osiągnęła ona czas przyspieszenia 0-96 km/h równy 4,6 s oraz czas przejazdu ¼ mili 13,1 s przy prędkości końcowej 175 km/h. Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 250 km/h (180 km/h na rynku japońskim).

Wersja turbo na rynek europejski charakteryzowała się dużymi hamulcami z zaciskami 4 tłoczkowymi z przodu, 2 tłoczkowymi z tyłu, chłodnicą dyferencjału, aktywnym spoilerem, z zewnątrz wlotem powietrza na masce silnika. Wersja japońska generowała moc 280 KM, pracowała na MAP sensorze, turbiny miały ceramiczne wałki wydechowe, oraz wałek dolotowy o mniejszym skoku, do kwietnia 1996 roku wersja turbo posiadała małe hamulce z dwu tłoczkowymi zaciskami z przodu i jedno tłoczkowymi z tyłu jako standard, zaś opcjonalnie były dostępne duże hamulce jak w wersji europejskiej. Od kwietnia 1996 roku duże hamulce były standardowe dla wersji RZ, a dla pozostałych wersji była to opcja dodatkowa. Wersja amerykańska poza plastikowymi światłami oraz brakiem wlotu na masce specyfikacją była zgodna z wersją europejską.

Układ twin-turbo pracował w trybie sekwencyjnym – pierwsza turbosprężarka tłoczyła powietrze przy niskich prędkościach obrotowych silnika, druga aktywowała się przy wyższych obrotach. Rozwiązanie to pozwalało na zredukowanie zjawiska turbodziury. Dla czwartej generacji Supry przygotowano także 6-biegową manualną skrzynię biegów niemieckiej firmy GETRAG o oznaczeniu V160, a po roku 1998 V161 – była to 6-biegowa dwuwałkowa skrzynia. Oprócz niej dostępna była także 5-biegowa skrzynia ręczna W58 oraz 4-biegowy automat A340E. W tylnej osi zastosowano dyferencjał typu Torsen.

Eksportu czwartej generacji Supry w Europie zaprzestano w roku 1996, w Stanach Zjednoczonych w 1998. W sierpniu 2002 zakończono produkcję samochodu, było to spowodowane spadkiem zainteresowania na rynku.

Silniki

 
Wersja Silnik: Moc maksymalna: Maks. moment obrotowy 0-100 km/h: V-max:
Silniki benzynowe:
R6 3.0 R6 3,0 l (2952 cm³), DOHC, 24v 223 KM (164 kW) przy 5800 obr/min 284 N•m przy 4800 obr/min b/d 240 km/h
R6 3.0 SZ R6 3,0 l (2997 cm³), DOHC, 24v 225 KM (165 kW) przy 6000 obr/min 284 N•m przy 4800 obr/min 7.0 s 241 km/h
R6 3.0 TT RZ R6 3,0 l (2997 cm³), DOHC, 24v, twin-turbo 280 KM (206 kW) przy 5600 obr/min 451 N•m przy 3600 obr/min 5.1 s 256 km/h
R6 3.0 TT (EU/USA) R6 3,0 l (2997 cm³), DOHC, 24v, twin-turbo 324 KM (239 kW) przy 5600 obr/min 427 N•m przy 4000 obr/min 5.1 s 262 km/h