Toyota Supra V |
|
Inne nazwy | J29 |
---|---|
Okres produkcji | od 2019 |
Miejsce produkcji | Graz |
Poprzednik | Toyota Supra IV |
Dane techniczne | |
Segment | G |
Typy nadwozia | 2-drzwiowe coupé |
Silniki | Benzynowe: R4 2,0 l BMW B48B20 258 KM R6 3,0 l BMW B58B30 340 KM |
Skrzynia biegów | 8-biegowa automatyczna |
Napęd | tylny |
Długość | 4515 mm (1993-98) 4514 mm (1998-02) |
Szerokość | 1811 mm |
Wysokość | 1265 mm (1993-98) 1275 mm (1998-02) |
Rozstaw osi | 2550 mm |
Masa własna | 1440-1550 kg |
Liczba miejsc | 2 |
Historia
W 2010 roku Toyota wystąpiła o przedłużenie patentu na nazwę Supra i tym samym zobowiązała się do zastosowania tej nazwy na jednym ze swoich produktów w ciągu 3 lat.
Podczas targów motoryzacyjnych North American International Auto Show w 2014 roku zaprezentowana została koncepcyjna wersja nowej generacji Supry w postaci Toyoty FT-01. Samochód jest wizją modernistycznego samochodu sportowego, a swoje linie czerpie z klasycznych modeli japońskiego producenta w tym 2000GT, MR-2 oraz Supry. Miesiąc po premierze, Toyota wystąpiła do amerykańskiego urzędu patentowego o kolejne przedłużenie nazwy Supra. W 2016 roku podobny wniosek został złożony w europejskim urzędzie patentowym.
W 2018 roku na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie Toyota zaprezentowała pojazd Toyota GR Supra Racing Concept. Samochód w torowej specyfikacji jest bezpośrednio zapowiedzią drogowej wersji nowej Supry.
Wersja produkcyjna
Pierwszy publiczny pokaz nowej generacji odbył się 12 lipca 2018 roku podczas Goodwood Festival of Speed. Na torze w Anglii mogliśmy zobaczyć zakamuflowany prototyp, który był już niemalże gotowy do produkcji.
Piąta generacja Toyoty Supra zadebiutowała 14 stycznia 2019 roku podczas North American International Auto Show w Detroit. Auto swój wygląd czerpie z koncepcyjnego modelu FT-01 z 2014 roku jednak został on dostosowany do wymogów aut produkcyjnych. Linie zostały nieco uspokojone oraz uproszczone, a wnętrze jest znacznie praktyczniejsze. Większość technologii czerpie z bliźniaczego BMW Z4, na którym bazuje. We wnętrzu możemy zobaczyć podobny wyświetlacz zamiast tradycyjnych zegarów, tę samą gałkę skrzyni biegów, czy podobny system inforozrywki.
Początkowo model dostępny jest wyłącznie z jednym silnikiem i jest nim 3-litrowa jednostka R6 od BMW o mocy 340 KM i 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Napęd przekazywany jest wyłącznie na tylną oś za pośrednictwem 8-biegowej automatycznej skrzyni biegów.
W pierwszym roku produkcji, liczba sztuk nowej Supry na europejskim rynku będzie ograniczona wyłącznie do 900 egzemplarzy. Zainteresowani mogą składać zamówienia i po wpłaceniu zaliczki dołączyć do klubu Supra 900. Pierwszy egzemplarz Toyoty Supry 5. generacji zjechał z linii produkcyjnej w marcu 2019 roku.
W marcu 2020 roku weszła do sprzedaży wersja z 2-litrowym silnikiem turbo z turbosprężarką typu twin-scroll. Silnik ma moc 258 KM (190 kW) i maksymalny moment obrotowy 400 Nm. Rozpędza się od 0 do 100 km/h w 5,2 s. Maksymalna prędkość to 250 km/h. Emisja CO2 wg WLTP to 156 do 172 g/km. Silnik sparowany jest z 8-biegową automatyczną skrzynią ZF.
A90 Edition
W Europie Toyota Supra jest dostępna w specjalnej wersji "A90 Edition". Jej produkcja jest ograniczona do zaledwie 90 sztuk. Wykończona jest specjalnym, matowym lakierem Storm Grey z matowo-czarnymi kołami ze stopu aluminium. Wnętrze obszyte zostało czerwoną skórą, a pozostałe wyposażenie jest zbliżona do wersji Premium.
Launch Edition
Z okazji premiery samochodu, Toyota zaprezentowała również specjalną wersję "Launch Edition", która będzie dostępna wyłącznie w pierwszym roku produkcji. Liczba egzemplarzy została ograniczona do 1500 sztuk. Auto wyróżnia się czerwonymi lusterkami i czerwonym obszyciem wnętrze. Dostępne są wyłącznie trzy wersje kolorystyczne nadwozia – Absolute Zero White, Nocturnal Black, oraz Renaissance Red.
Kod fabryczny
Toyota używała nazwy A90 w celach promocyjnych, nawiązując tym do poprzednich generacji Toyoty Supry, posiadających kody fabryczne A40-A80. Nazwę A90 można było znaleźć na kamuflażu przedprodukcyjnych egzemplarzy oraz w specjalnej wersji wyposażenia A90 Edition. Piąta generacja Supry używa nazewnictwa modelowego BMW, a kod fabryczny dla tego modelu to J29.
Motorsport
Toyota GR Supra GT4
Na Goodwood Festival of Speed 2019 Toyota potwierdziła utworzenie wersji wyścigowej samochodu – GT4. Podobnie jak auto drogowe, skierowana do zespołów prywatnych Toyota Supra GT4 ma 3-litrowy silnik R6 z turbosprężarką twin-scroll oraz automatyczną skrzynię biegów. Auto otrzymało również przedni spojler i tylne skrzydło z włókien naturalnych, klatkę bezpieczeństwa, fotele zgodne ze specyfikacją FIA czy bezpieczny zbiornik paliwa z systemem szybkiego ładowania. Ponadto w pracach nad układem wydechowym pomogła firma Akrapovič, a opony dostarcza Pirelli. Supra GT4 trafiła na rynek w 2020 roku.
Toyota GR Supra GT500
Na sezon 2020 Toyota przygotowała Suprę w wersji wyścigowej GT500. Samochód został opracowany z myślą o startach w klasie GT500 japońskich wyścigów Super GT. Auto dysponuje 2-litrowym silnikiem R4 z turbosprężarką, który wytwarza ponad 600 KM. Samochód zastąpi w Super GT Lexusa LC 500 i oznacza powrót Toyoty Supry do najważniejszej serii wyścigowej w Japonii po kilkunastu latach przerwy.
Toyota GR Supra w driftingu
Na bazie najnowszej Toyoty Supry powstają również profesjonalne samochody driftingowe. W Japonii takim autem dysponują m.in. Daigo Saito i Kawabata Masato, natomiast w amerykańskiej lidzie driftingowej Formula Drift GR Suprą, z fabrycznym silnikiem podkręconym do 1 000 KM, będzie rywalizował Fredric Aasbo.
Dane techniczne
Wersja | Pojemność [cm³] | Układ cylindrów | Maks. moc | Maks. moment obr. | Przyspieszenie 0-100 km/h | Prędkość maks. | Rodzaj napędu |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supra R4 | 1998 | R4 | 258 KM / 190 kW | 400 Nm | 5,0 s | 250 km/h | RWD |
Supra R6 | 2998 | R6 | 340 KM / 250 kW | 500 Nm | 4,0 s | 250 km/h | RWD |