R34
Widok od przodu – Nissan Skyline R34 |
|
Producent | Nissan |
---|---|
Projektant | Kozo Watanabe |
Okres produkcji | 1998–2002 |
Miejsce produkcji | Musashimurayama, Japonia |
Poprzednik | Nissan Skyline R33 |
Następca | Nissan GT-R R35 |
Dane techniczne | |
Segment | samochód sportowy |
Typy nadwozia | 4-drzwiowy sedan, 2-drzwiowe coupé |
Silniki | RB26DETT I6 24V [2568cm³] |
Skrzynia biegów | 6-biegowa Getrag |
Napęd | AWD |
Długość | 4,600 mm |
Szerokość | 1,785 mm |
Wysokość | 1,360 mm |
Rozstaw osi | 2,665 mm |
Masa własna | 1536-1560kg |
Zbiornik paliwa | 65 |
Liczba miejsc | 4 |
W maju 1998 roku model HR/ER/ENR34 przeszedł ogromną liczbę zmian w porównaniu do dwóch poprzednich modeli R32 i R33, pogłębiono w nim sportowy charakter, silnik RB25DET NEO stał się bardziej ekonomiczny, poprzez to bardziej przyjazny środowisku. Produkcja R34 z oznaczeniem GT z silnikiem RB20E została przerwana, w zamian za ten silnik został wprowadzony do produkcji ulepszony silnik RB20DE z modelu R32, dostał on również do oznaczenia NEO. Skyline’a R34 napędzał silnik RB20DE NEO, połączony z 5-biegową skrzynią biegów, 6-cylindrowy rzędowy silnik stał się najbardziej ekonomiczny spośród wszystkich R6 w Skyline'ach. 5-biegowa automatyczna skrzynia biegów dostępna była w niektórych modelach, w poprzednich modelach była niedostępna. Nissan produkował 4-biegową automatyczną przekładnię tiptronic, dla wszystkich automatycznych wersji.Samochód był używany w filmie ,,2Fast 2Furious" oraz ,,Fast and Furious 4. "
Oferowany był w kolorach:
AR2 – Active Red
EV1 – Lightning Yellow
EY0 – SIllica Breath
GV1 – Black Pearl
JW0 – Millennium Jade
KR4 – Sonic Silver
KV2 – Athlete Silver
LV4 – Midnight Purple II
LX0 – Midnight Purple III
QT1/QX1 – Pearl White
TV2 – Bayside Blue
WV2 – Sparkling Silver
GT-R
R34 wszedł na rynek w 1999 roku; w porównaniu z poprzednikiem zostało zmodyfikowane podwozie, zmianom uległy również inne elementy. Bardziej wytrzymały blok N1 GT-R został założony we wszystkich GT-R’ach R34, niestety nękały go problemy z układem smarowania przez zbyt małe kanały olejowe oraz za słabą pompę. Standardowo R34 był zaopatrzony w turbiny ze stalowymi wirnikami. Turbina w R34 N1 została zaopatrzona w łożyska kulkowe. Skrzynia biegów również została wzmocniona. Wałki rozrządu zostały na nowo zestrojone i w dużym stopniu różniły się od tych zamontowanych w RB26DETT z R32. Orurowanie i intercooler zostały dopracowane i ulepszone. Największą cechą i najbardziej znaczącą dla R34 GT-R, której nie było w żadnym innym modelu Skyline, był wyświetlacz na górze deski rozdzielczej o nazwie MFD (Multi Function Display). Ten wyświetlacz był bardzo znaczący dla samochodu w tym czasie. Pokazywał on wiele statystyk silnika samochodu, w tym ciśnienie doładowania, temperaturę oleju, temperaturę wody i wiele innych. Jako samochód z 1999 roku tego rodzaju technologia była wówczas bardzo rzadka i zaawansowana. Funkcja MFD w wersji Nismo była w stanie pokazać siłę G, przy której znajdował się samochód podczas jazdy a także licznik okrążeń, który można uruchomić za pomocą przycisku umieszczonego w pobliżu dźwigni zmiany biegów. W urządzeniu Nismo MFD ukryto również przewód szeregowy złącza DB9 ukryty pod lewą osłoną po stronie pasażera, która mogła służyć do przesyłania danych z samochodu do laptopa. Można to zrobić tylko za pomocą japońskiej wersji systemu Windows i japońskiego oprogramowania, co jest dziś bardzo trudne do zdobycia. Inne funkcje, takie jak akumulator umieszczony pod tylnym siedzeniem samochodu, zapewniły więcej miejsca w komorze silnika. Samochód był oferowany z systemami ATESSA-ETS PRO (b.zaawansowany napęd AWD z elektronicznym rozdziałem momentu pomiędzy osiami kół itp.) i HICAS (tylnej osi skrętnej) Nissan wypuścił także serię udoskonalonych R34 GT-R i nazwał je V-spec II. Powstał także R34 GT-R V-Spec II N1, ale brak części dla Nismo zmusił ich do zaprzestania produkcji samochodu szybszego do V-spec II.
Modele:
- GT – 2.0l RB20DE NEO I6, 140 KM
- 25 GT, GT-X, GT-V – 2.5l RB25DE NEO I6, 193 KM
- GT-FOUR – 2.5l RB25DE NEO I6, 193 KM AWD GT-T – 2.5l RB25DET NEO turbo I6, 280 KM, 343 Nm
Modele wersji GT-R:
- 1999 GT-R – 2.6l RB26DETT twin-turbo I6, 332 KM (244 kW, 392 Nm) (reklamowany z mocą 280 KM na rynku japońskim ze względu na ograniczenia)
- 1999 GT-R V-Spec – jw., maska z włókna węglowego, dokładka aerodynamiczna przedniego zderzaka
- 1999-2002 GT-R V-Spec N1 – blok N1, wersja "odchudzona": bez klimatyzacji, systemu audio oraz tylnej wycieraczki. (wyprodukowano 45 sztuk która ustanowiła czas przejazdu toru Nürburgring dla modelu R34)
- 2001-2002 GT-R M-Spec (Mizuno-Spec) – wyposażony w skórzaną tapicerkę, bardziej miękkie zawieszenie z systemem tłumienia oraz podgrzewane siedzenia,prędkościomierz wyskalowany do 300km/h
- 2000-2002 GT-R V-Spec II Nür – blok N1 motor, v/max: 300 km/h. (wyprodukowano 750 sztuk)
- 2000-2002 GT-R M-Spec Nür – patrz: M-Spec + silnik N1, v/max: 300 km/h. (wyprodukowano 250 sztuk)
- 2005 GT-R Z-tune – 2.8l RB28DETT Z2 twin turbo I6, 500 KM (368 kW, 540 Nm) Z1 i Z2 (wariant wersji Nismo, wyprodukowano 20 sztuk,z tego 19 sprzedanych klientom) Prototyp Z-Tune'a #P001 służy jako pojazd wystawowy w Nismo Omori Factory
- 2003 GT-R R-tune (wariant wersji Nismo,bazujący na V-Spec II Nür) – RB26DETT I6 24V [2586cm³] R1 450KM oficjalnie Nismo wyprodukowało trzy sztuki, do tej pory wiadomo o dwóch egzemplarzach w tym jedny w posiadaniu przez klienta.
- R34 Z-Tune (2002 rok) jako iż jest on zakończeniem produkcji masowej bazowego model BNR34 Nismo postanowiło następnego roku zbudować prototypowy Nismo Z-Tune'a, który bazował wtedy na 2002' R34 V-Spec II. SIlnik o oznaczeniu Z1 RB26DETT, silnik ten powstał w oparciu o doświadczenia wyścigowe Le Mans GT2 i GT500 Nissana wzmacniając blok oraz zwiększając pojemność do 2.8l [2771cm³]. Dzięki tej pojemności 2,8 i zmodyfikowanym turbosprężarkom silnik Z1 uzyskał moc 500KM osiągając od 0 do 100 w 3.8 sekund i prędkością maksymalną wynosząca 327km/h. Każdy silnik RB28DETT który został specjalnie przygotowany dla każdego egzemplarza został złożony ręcznie przez speców z Nismo Factory rozwiercając blok silnika, tłoki, wał korbowy jak i komorę cylindrów do 2.8 litra pozwalając na to kręcić się do 8000 obrotów. W budowie silnika turbosprężarki dostarczyła japońska firma IHI Corporation. Druga przebudowa tego silnika została oznaczona symbolem "Z2". Nadwozie zostało zaprojektowane z wykorzystaniem tych samych funkcjonalnych elementów, które zastosowano w samochodach wyścigowych Nismo GT500, takich jak otwory wentylacyjne w masce silnika na masce i zderzakach, a także szerszych nadkoli dla szerszych kół. Zastosowano również zawieszenie firmy Sachs i specjalnie zaprojektowany 365mm układ hamulcowy Brembo z 6-tłoczkowymi zaciskami. Inżynierowie wzmocnili i usztywnili podwozie jak i spawy w kluczowych obszarach karoserii, ramy drzwi, oraz dodali włókna węglowe (maska,przednie nadkola, carbonowa dokładka przedniego zderzaka) do kolumn resorujących i tunelu przekładni oraz wnęki silnika, całkowicie przeprojektowując zawieszenie, układ napędowy, silnik, skrzynię biegów i inne elementy, aby pracować z maksymalną wydajnością i niezawodnością.
- R34 vs Amerykański import: Na początku lat 2000 firma MotoRex oficjalnie zimportowała około 14 egzemplarzy R34 które 4 z nich zostały wykorzystane do filmu Szybcy i Wściekli 2. Ze względu panujących przepisów w Ameryce R34 nie może zostać legalnie sprowadzone do kraju ze względu nie spełniających emisji spalin jak i bezpieczeństwa, krążą plotki też że Japonia nie widziała potencjału w Amerykańskim rynku tak by inwestować w oficjalny import ich modelu.